tirsdag 15. november 2016

Læringsdesign

Nå har jeg kommet til arbeidskrav 11 i MOOC studiet ‘IKT i læring’. Arbeidskravet er om læringsdesign og siden jeg ikke er lærer eller underviser selv, så tar jeg utgangspunkt i et tenkt opplegg på jobben min. Kanskje ikke akkurat tenkt opplegg, for vi innfører nå sharepoint på jobben og jeg skal bidra i opplæringen.

Så tema for læringsdesignet er altså en innføring i sharepoint
Jeg vil bruke ADDIE og den didaktiske diamant i planleggingen.

 
Jeg tar utgangspunkt i John Biggs "constructive alignment". Biggs opererer med tre nivåer på undervisning:
Jeg ønsker å legge meg på nivå 3 i planleggingen som fokuserer på det studentene gjør. Undervisningen skal støtte opp omkring læringen.
Jeg tar utgangspunkt i ADDIE-modellen når jeg lager selve læringsdesignet. ADDIE er en modell for å designe og utvikle lærestoff, der bokstavene står for Analyze, Design, Develop, Implement og Evaluate.
 

ANALYSE
Tema: Sharepoint, nivå 1
Grupper: Seksjonsvis
Rammefaktor, antall timer: 2
Gruppens forutsetninger: dette er fagpersoner innen barn og unges psykiske helse, så kunnskapen er relativt liten. Noen har mer erfaring.
Læringsmål:
Kunnskapsmål:
  • Skal vite hva et prosjekt er
  • Skal vite hva et prosjektrom
  • Skal vite hvem som definerer og oppretter et prosjekt
Ferdighetsmål:
  • Skal kunne legge inn og hente ut dokumenter i et prosjektrom
  • Skal kunne sette dokumenttype på et opplastet dokument
  • Skal kunne legge inn og huke av oppgaver i et prosjektrom
  • Skal kunne oppdatere kalenderen i et prosjektrom
  • Skal kunne legge inn data i nyhetsfeeden

DESIGN - utforming av læringsobjektiv

Arbeidsmåte: all undervisning vil foregå på nett i sharepoint.
Rammefaktor: Deltakerne skal sitte med hver sin PC for å prøve oppgavene selv i et prosjektrom.


DEVELOP - utvikling av læringsøkten

Læringsøkten i detalj (innhold):

1.      Introduksjon til sharepoint        20 min
            a.      Hva er et prosjekt i RBUP
            b.      Hva skal ligge i prosjektrom?
       c.      Hvem kan definere og opprette prosjektrom
            d.      Hva med arbeid som ikke er definert som prosjekt?
            e.      Gjennomgang av utseende til prosjektrommet og hvor du finner det.
 
2.      Dokumenter. 40 min
a.      Hvilke dokumenttyper kan man velge mellom?
b.      Opplasting av dokumenter og setting av dokumenttype
c.      Lage nytt dokument i sharepoint og hente frem mal 
d.      Deltakerne skal selv få prøve å laste inn dokumenter

      3.      Pause og kaffepåfyll, 5 minutter

4.      Oppgaver, 20 min
a.      Hvilke type oppgaver legges inn her
b.      Hvordan legge inn oppgaver
c.      Hvordan huke av for utførte oppgaver
d.      Hvem kan definere og tilordne oppgaver?
e.      Deltakerne skal selv prøve å legge inn oppgaver

5.      Kalenderen, 20 min.
a.      Hvordan legge inn data i kalenderen
b.      Hvilke data skal legges inn i kalenderen i prosjektrommet?
c.      Kalenderen i prosjektrommet contra deltakernes egne kalendre
d.      Deltakerne skal selv legge inn data i prosjektrommet

6.      Nyhetsfeeden, 10 min.
a.      Hvordan virker nyhetsfeeden
b.      Hva legges inn i nyhetsfeeden i prosjektrommet?
c.      Deltakerne skal selv prøve å legge inn data

7.      Avslutning, 5 min
a.      Veien videre
b.      Forslag til endinger av opplegget?

IMPLEMENT - gjennomføring av økten

Læringsøkten skal kjøres i alle seksjoner. Tidspunkt for opplæring avtales med seksjonsledere. Læringsøkten skal være utført i alle seksjoner innen 20. desember.


EVALUERING

Vurdering: jeg ønsker å gjennomføre tester etter hvert element jeg gjennomgår. Vi har et test-prosjektrom hvor deltakerne skal:
  • Legg inn dokumenter jeg har lagt på et testområde
  • Gi dokumentene riktig type
  • Legge inn oppgaver som jeg har predefinert for dem
  • Legge inn  arbeidsoppgaver i kalenderen
  • Lage egne dokumentbibliotek og sette rettigheter på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar