Skriv om et digitalt vurderingsopplegg du har gjennomført som har vært
vellykket, eller beskriv en plan for et opplegg som du kan tenke deg å prøve ut
i praksis basert på det du har lært i denne modulen.
Siden jeg ikke er lærer eller underviser selv, så tar jeg utgangspunkt
i et tenkt opplegg.
Siden jeg selv har studert geografi, ønsker jeg å bruke dette faget og
jeg ønsker å se på kvartærtiden i jordens geologiske historie.
Kvartærtiden er den geologiske perioden i jordens historie som vi lever
i og omfatter de siste 2,6 millioner år. Perioden kjennetegnes av hurtige
endringer der klimaet skifter mellom kaldere (istider) og varmere
(mellomistider) faser. Mellomistidene kunne vare fra 10 000-30 000, mens
Istidene hadde en mye lengre levetid, opptil 100 000 år. En mellomistid er hva
vi lever i dag, da jorden ikke er dekket av is.
Overordnet mål
- Elevene skal bli komfortable med å bruke IKT i undervisningen
- Elevene skal aktivt ta del i utformingen av undervisningen og få eierskap til den
- Oppnå læringsmålene
Faglige mål. Elevene skal kjenne
til dette:
- Kvartærtidens plassering i jordens geologiske historie
- Klimaendringene i kvartærtiden
- Dyrenes utvikling gjennom kvartærtiden
- Menneskets utvikling gjennom kvartærtiden
- Avleiringene og bergartene som ble dannet i kvartærperioden
Krav til forberedelser fra
lærerens side:
- Lage fremdriftsplan for perioden de skal lære om kvartærtiden
- Hva skal læres?
- Delmål (emner) underveis
- Når og hvor mange summative tester?
- Planlegge den formative vurderingen underveis
- Test i forkant. Hvor mye kan elevene? Testen har som mål å sette elevene i læringsmodus og motivere til økt engasjement i læringsøkten
- En til to evalueringer underveis hvor elevene kan komme med tilbakemelding.
- Undervisningen kan justeres noe etter evalueringene.
- Repetisjon av lærestoffet underveis ved hjelp av Kahoot
- Planlegge den summative vurderingen på slutten av perioden
- Flervalgstest for å sjekke hva de har lært. Testen kan tas flere ganger
Fordeler med opplegget og
pedagogiske gevinster:
- Elevene deltar mer aktivt og dette gir økt motivasjon
- Læreren kan sjekke status underveis og eventuelt endre
- Mengden av tester underveis. Dette må planlegges nøye slik at det ikke tar overhånd
- Alle må ha tilgang til enten mobil, nettbrett eller datamaskin for tester underveis. Kahoot-testene kan gjøres i grupper derom ikke alle har tilgang.
- Ikke alle elevene vant til å bruke IKT. Det må være en god gjennomgang av dette før det benyttes.
Mulige fallgruver tas med i planleggingen ved hjelp av den didaktiske
relasjonsmodellen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar