torsdag 13. oktober 2016

MOOC - arbeidskrav nr 5: Et vurderingsopplegg

I MOOC-studiet ‘IKT i læring’ har jeg nå kommet til arbeidskravet i modul 5 – et vurderingsopplegg. Oppgaven sier:

Skriv om et digitalt vurderingsopplegg du har gjennomført som har vært vellykket, eller beskriv en plan for et opplegg som du kan tenke deg å prøve ut i praksis basert på det du har lært i denne modulen.

Siden jeg ikke er lærer eller underviser selv, så tar jeg utgangspunkt i et tenkt opplegg.

Siden jeg selv har studert geografi, ønsker jeg å bruke dette faget og jeg ønsker å se på kvartærtiden i jordens geologiske historie.

Kvartærtiden er den geologiske perioden i jordens historie som vi lever i og omfatter de siste 2,6 millioner år. Perioden kjennetegnes av hurtige endringer der klimaet skifter mellom kaldere (istider) og varmere (mellomistider) faser. Mellomistidene kunne vare fra 10 000-30 000, mens Istidene hadde en mye lengre levetid, opptil 100 000 år. En mellomistid er hva vi lever i dag, da jorden ikke er dekket av is.

 Overordnet mål
  • Elevene skal bli komfortable med å bruke IKT i undervisningen
  • Elevene skal aktivt ta del i utformingen av undervisningen og få eierskap til den
  • Oppnå læringsmålene
 
Faglige mål. Elevene skal kjenne til dette:
  • Kvartærtidens plassering i jordens geologiske historie
  • Klimaendringene i kvartærtiden
  • Dyrenes utvikling gjennom kvartærtiden
  • Menneskets utvikling gjennom kvartærtiden
  • Avleiringene og bergartene som ble dannet i kvartærperioden

Krav til forberedelser fra lærerens side:
  • Lage fremdriftsplan for perioden de skal lære om kvartærtiden
    • Hva skal læres?
    • Delmål (emner) underveis
    • Når og hvor mange summative tester?
  • Planlegge den formative vurderingen underveis
    • Test i forkant. Hvor mye kan elevene? Testen har som mål å sette elevene i læringsmodus og motivere til økt engasjement i læringsøkten
    • En til to evalueringer underveis hvor elevene kan komme med tilbakemelding.
    • Undervisningen kan justeres noe etter evalueringene.
    • Repetisjon av lærestoffet underveis  ved hjelp av Kahoot
  • Planlegge den summative vurderingen på slutten av perioden
    • Flervalgstest for å sjekke hva de har lært. Testen kan tas flere ganger
Jeg ville i denne fasen brukt den didaktiske relasjonsmodellen i planleggingen.

Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster:
  • Elevene deltar mer aktivt og dette gir økt motivasjon
  • Læreren kan sjekke status underveis og eventuelt endre
Mulige fallgruver:
  • Mengden av tester underveis. Dette må planlegges nøye slik at det ikke tar overhånd
  • Alle må ha tilgang til enten mobil, nettbrett eller datamaskin for tester underveis. Kahoot-testene kan gjøres i grupper derom ikke alle har tilgang.
  • Ikke alle elevene vant til å bruke IKT. Det må være en god gjennomgang av dette før det benyttes.
Mulige fallgruver tas med i planleggingen ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar