Så her er jeg, 57 år og ‘student’ på NTNU. Ved siden av full
jobb har jeg kastet meg på MOOC-studiet ‘IKT i læring’. Jeg koser meg med studiet.
Hva er et MOOC-studie?
MOOC står for Massive Open Online Courses og ble startet for
å gjøre utdanning tilgjengelig for alle uavhengig av tid, sted og økonomi. MOOC
kjennetegnes gjerne av at de foregår på nett, det er også i utgangspunktet
gratis og uten studiepoeng. Men ingen
regel uten unntak: ‘IKT i læring’ har 15 studiepoeng.
Hva er IKT?
IKT står for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og dette
gjennomsyrer hele samfunnet vårt. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(IKT) er et begrep som omfatter teknologi for innsamling, lagring, behandling,
overføring og presentasjon av informasjon.
Gjennom de siste par tiårene har begrepet IKT fått en
nærmest eksplosiv utbredelse i næringslivet og i utdanning og forskning. Og de
private hjem. Har du noen gang tenkt på hvordan det ville vært hvis du ikke
hadde mobiltelefon eller en datamaskin? Telefoner, datamaskiner, lesebrett,
e-post, blogg, Skype, Facebook, Twitter fantes ikke for bare noen få år
siden.
IKT i læring
Studiet IKT i læring har så lang gitt meg flere muligheter i
den digitale verden. Jeg lærer om pedagogisk bruk av læringsplattform (LMS),
videoproduksjon, flipped classroom, formativ og summativ vurdering, digitale
tester, samarbeidsverktøy, Web 2.0, PLN, åpent innhold og opphavsrett,
læringsdesign og mye mer, se mer på http://www.mooc.no/course/ikt-i-laering/.
Kurset består av 15 moduler, hvor hver modul utgjør ca ett
studiepoeng. Dette blogginnlegget er arbeidskravet i fjerde modul. Etter at jeg
er ferdig med femte modul kan jeg ta første eksamen og forhåpentligvis kunne få
5 studiepoeng i IKT i læring i min CV. På dette studiet kan jeg nemlig velge å
avslutte etter 5, 10 eller 15 studiepoeng. Målet mitt er å få 5 studiepoeng før
jul og ta ha 15 studiepoeng ‘i lomma’ i løpet av våren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar